Stilfull sekstiåring

Prydkunst-60-år-jubileum-07.jpg

Jubilanten Prydkunst holder stilen. Siden 1961 har butikken som rommer det meste, satt sitt preg på mangt et hjem. Seksti år etter er stedet fortsatt til glede og inspirasjon for gjøvikensere og andre trofaste kunder.

TEKST OG FOTO INGRI VALEN EGELAND

– Det er ingen selvfølge å kunne markere seksti år som bedrift. Det er en bragd vi synes det er vel verdt å feire, smiler Britt Holstad Torp. «Hipp hurra!» står i stor skrift på T-skjortene til både butikkdriveren selv og de andre ansatte i butikken i Hunnsvegen 2. Prydkunst har skiftet adresse noen ganger oppigjennom, men har hele tiden holdt til i sentrum. Det var i Bakkegata de to  svigerinnene Synnøve og Magnhild Torkehagen i 1961 startet butikk sammen. Da neste generasjon, Hilde Torkehagen Skumsrud, tok over, fikk hun etter hvert med seg Britts mor, Oddrun Holstad. I 2001 tok Britt over, men det var ikke gitt at det skulle bli slik.

Prydkunst-60-år-jubileum-06.jpg

Britt foran mimreveggen, der både tidligere drivere og de som i dag møter kundene hos Prydkunst har fått plass i glass og ramme.

Fra barnehage til butikk
– Jeg jobbet i barnehage. Med fire barn hjemme selv, tenkte jeg imidlertid litt på at det hadde vært hyggelig å ikke være «lei» unger når du kom hjem etter endt arbeidsdag, så jeg var ikke helt fremmed for tanken om å finne på noe annet, humrer Britt.
– Da sjansen bød seg, ville jeg prøve. Jeg ville i alle fall ikke angre på at jeg ikke hadde  prøvd. I løpet av disse tjue årene, er det veldig få dager jeg har angret på det valget. Jeg  stortrives. Det å drive butikk, er mye mer enn å stå bak en disk. Faktisk får jeg brukt mye av den pedagogiske biten også. Dessuten får jeg vært kreativ, forteller hun videre med et smil. Det er nemlig de gode kundemøtene og samtalene butikkdriveren setter størst pris på. 
– Jeg synes julestria nesten er den aller koseligste tiden på året. Det beste jeg vet er når folk møtes og slår av en prat her hos oss.

Prydkunst-60-år-jubileum-01.jpg

Et sted for inspirasjon
Prydkunst skal være mer enn en butikk. Det skal være et sted man søker til for inspirasjon til hverdag og fest gjennom miljøet, stemningen, ekspertisen og servicen som finnes der. For et par år siden bygde Britt om butikken til en «leilighet» med ulike avdelinger. En vellykket vri som mange kunder har satt pris på både i søken etter inspirasjon og ting til eget hjem eller hytte. – Vi forsøker å følge med i tiden og tilføre noe nytt. Samtidig skal folk kjenne seg igjen her, påpeker Britt. Siste tilskudd i butikkhyllene, er italienske delikatessevarer fra merket Made by Mama, med blant annet parmesanost, pizzamel, pasta, tomatsaus og olivenolje i utvalget. – Mat har vi aldri hatt før, så det er spennende, fortsetter hun.

Prydkunst-60-år-jubileum-04.jpg

Tidlig ute med ikonisk design
Alt som hører matlagingen til, dekketøy og gjenstander til å pynte opp rom etter rom i ethvert stilsikkert hjem, har på sin side alltid vært å finne hos Prydkunst. Siden oppstarten har Gjøvik-bedriften vært en oase for nordisk design. Blant annet var Prydkunst tidlig ute med å føre den
ikoniske Alvar Aalto-vasen fra Finland i Norge. – Det er litt artig at vi var først. Vi har et nært forhold til finske merker som Iittala og Marimekko. Det er ren, fin design og kvalitet vi kan stå for. Nylig bestilte vi inn hundre Mummi-kopper i spesialutgave fra Arabia, og alle ble borte på én dag.

Prydkunst-60-år-jubileum-05.jpg

Ildhane-designer inspirert
– Dessuten synes jeg det er ekstra «gromt» med lokale merker som Noidoi fra Kapp, Ment fra Fåberg og ikke minst Ildhanelysestaken fra Nedre Foss. Den ene halvparten av duoen Anderssen & Voll som har designet den, har fortalt at han pleide å komme hit til Prydkunst som guttunge sammen med moren og lot seg inspirere av det. Det er selvsagt utrolig moro, og noe vi er stolte av. Jeg liker når det ligger en historie bak. Det er gjerne noe kundene setter pris på, som gir en ekstra dimensjon til produktet.
– Når folk forteller at de har kjære gjenstander de kjøpte hos oss for femti-seksti år siden som de fortsatt tar fram hjemme til høytidene for eksempel, synes jeg det er ekstremt stas – bærekraftig er det også. God kvalitet og design står seg og går aldri av moten, konstaterer Britt.  Verdien av gode kunder som vender tilbake år etter år viste seg også da alt stengte ned under den første koronavåren i fjor.
– Det er takket være lojale støttespillere vi har klart oss gjennom koronatiden og alle de andre 59 årene, avslutter hun.

Nøkkelord: Inspirasjon